Grad NOVSKA Službene stranice

Provedba Zakona o zaštiti potrošača i uloga jedinca lokalne samouprave - obavijest – potrošačima

Donošenjem novog Zakona o zaštiti potrošača odnosno usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa direktivama Europske unije, jedince lokalne i područne (regionalne) samouprave obvezne su provoditi određene mjere vezane za zaštitu prava potrošača na svom području. Sukladno zakonu Hrvatski sabor je donio i Nacionalni program zaštite potrošača u čijoj provedbi su dužne sudjelovati i jedinice lokalne samouprave.

U cilju provedbe Zakona daje se pregled odredbi Zakona o zaštiti potrošača s kojima se potrošače želi upoznati i pomoći im u snalaženju u zakonskim propisima radi zaštite  i učinkovitijeg ostvarivanja njihovih prava.
U suradnji sa Savjetom za zaštitu potrošača Grada Novske u nastavku se navodi kratki pregled odredbi putem kojih se potrošači mogu informirati o temeljnim ciljevima politike zaštite potrošača.  

Zakon o zaštiti potrošača (Narodne novine, broj: 41/14), određuje poslove čije su obavljanje općine i gradovi dužni organizirati te poslove koje mogu obavljati u okviru istog.
Tako članak 25. stavak 2. Zakona propisuje jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje odlučuju o pravima i obvezama potrošača javnih usluga dužnost osnivanja savjetodavnog tijela u čijem sastavu mora biti i predstavnik udruge za zaštitu potrošača, ako djeluje na lokalnom području, te donositi odluke, nakon mišljenja savjetodavnog tijela, na transparentan, objektivan i nediskriminirajući način. 

U dijelu provedbe Zakona koji se odnosi na pribavljanje prethodnog mišljenja na donošenje odluka iz djelokruga Grada koje se odnose na prava i obveze potrošača javnih usluga, Gradsko vijeće Grada Novske je osnovalo Savjet za zaštitu potrošača Grada Novske.
Na području Grada Novske nije osnovana i ne djeluje Udruga za zaštitu potrošača a u sastavu Savjeta za zaštitu potrošača  imenovana je članica povjerenstva iz Udruge za zaštitu potrošača „Potrošač“ Zagreb.

Podizanje javne svijesti o zaštiti potrošačkih prava, edukacija i informiranje potrošača predstavlja jedan od temeljnih ciljeva politike zaštite potrošača, a kako bi se potrošačima olakšalo snalaženje u mnoštvu složenih propisa i omogućilo učinkovitije ostvarivanje njihovih prava.
Tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna su sustavno promicati zaštitu potrošača na svom području te podupirati djelovanje udruga za zaštitu potrošača.
Zaštita prava potrošača može se ostvarivati kroz  osnivanje udruga  radi promicanja i zaštite svojih prava i interesa i shodno tome za područje Grada Novske može se osnovati udruga za zaštitu potrošača.

Odredbe o osnivanju i udruživanju udruga za zaštitu potrošača:
Udruge za zaštitu potrošača osnivaju potrošači radi promicanja i zaštite svojih prava i interesa. Na udruge za zaštitu potrošača odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o udrugama.

Udruge za zaštitu potrošača su neovisne u svom djelovanju od interesa trgovaca te ne smiju stjecati sredstva od trgovaca.
Udruge za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj mogu se udruživati u saveze radi provođenja politike zaštite potrošača, uzajamne potpore i ostvarivanja zajedničkih interesa na nacionalnoj i međunarodnoj razini.

Savezi udruga za zaštitu potrošača mogu nastupati, u ime svojih članova, a na dobrobit svih potrošača, u javnosti i pred tijelima državne uprave, radi zaštite zajedničkih interesa potrošača, davati mišljenja na prijedloge propisa koji mogu imati utjecaja na potrošače. Savez udruga za zaštitu potrošača je pravna osoba.
U radu Saveza udruga za zaštitu potrošača sve udruge sudjeluju ravnopravno.
Udruge za zaštitu potrošača mogu na području zaštite potrošača obavljati osobito sljedeće poslove:

  • pružati preventivnu zaštitu putem pružanja obavijesti i savjeta potrošačima u svrhu edukacije potrošača,
  • pružati informacije potrošačima o njihovim pravima i obvezama te pojavama na tržištu,
  • provoditi preko akreditiranih laboratorija u zemlji, a po potrebi i u inozemstvu, naknadna ispitivanja proizvoda stavljenih na tržište,
  • pružati pomoć oštećenom potrošaču u nastupu prema trgovcu,
  • voditi evidencije o primljenim prijavama potrošača i postupcima poduzetim za njihovo rješavanje,
  • davati primjedbe i prijedloge kod donošenja propisa koji se odnose na područje zaštite potrošača,
  • inicirati pred nadležnim tijelom pokretanje postupaka iz članka 131.  Zakona,
  • pokretati pred nadležnim sudom postupke kojima od suda traži da određenom trgovcu, skupini trgovaca iz istog sektora gospodarstva ili njihovim interesnim udrugama zabrani korištenje nepoštenih ugovornih odredbi u standardnim ugovorima,
  • obavljati i druge poslove iz područja zaštite potrošača.


U svrhu provođenja zakona Vlada Republike Hrvatske donijela je Nacionalnim programom zaštite potrošača za razdoblje 2013.-2016.
Poslove na području zaštite potrošača određene Nacionalnim programom zaštite potrošača, osobito pružanje obavijesti i savjeta potrošačima, obavljaju udruge potrošača u suradnji s nadležnim tijelima državne uprave i tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Ministar nadležan za poslove zaštite potrošača na temelju javnog natječaja odlukom dodjeljuje financijska sredstva udrugama za zaštitu potrošača, za projekte kojima je cilj promicanje zaštite potrošača, a osobito za obavljanje poslova iz članka 126. Zakona, koje se odnose na provođenje zakona u dijelu koji se odnosi na obveze jedinica lokalne samouprave.

Poslove na području zaštite potrošača određene Nacionalnim programom zaštite potrošača, osobito pružanje obavijesti i savjeta potrošačima, obavljaju udruge potrošača u suradnji s nadležnim tijelima državne uprave i tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Savjetovališta za zaštitu potrošača


Ministar nadležan za poslove zaštite potrošača, radi pružanja organizirane pomoći potrošačima osnovat će Savjetovališta za zaštitu potrošača (u daljnjem tekstu: Savjetovalište) i izdati odobrenja za rad Savjetovališta, sukladno potrebama utvrđenim Nacionalnim programom za određeno razdoblje.
Savjetovališta za zaštitu potrošača pružaju stručne savjete potrošačima, vode evidenciju o broju i vrsti pruženih savjeta te o svom radu izvješćuju ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača i nadležna inspekcijska tijela, svaka tri mjeseca.

Ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača daje ocjenu stručne osposobljenosti osoba za rad u Savjetovalištu sukladno pravilniku o postupku ocjenjivanja stručne osposobljenosti osoba za rad u Savjetovalištu koji će propisati ministar nadležan za poslove zaštite potrošača.
Jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u mjestu rada Savjetovališta dužna je osigurati prostor za rad Savjetovališta, a sredstva za rad osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.


Informiranje i edukacija potrošača

Nastavni planovi i programi osnovnog i srednjeg školovanja trebaju sadržati osnovna znanja o pravima i obvezama vezanim za zaštitu potrošača.
Ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača zajedno s ministarstvom nadležnim za poslove obrazovanja sudjeluje u pripremanju odgojnih i obrazovnih programa zaštite potrošača u okviru nastavnih planova i programa.
Ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača i udruge za zaštitu potrošača surađuju s odgojno-obrazovnim institucijama, te provode i  druge odgojno-obrazovne aktivnosti informiranja i edukacije iz područja zaštite potrošača.

Kako bi se zadani ciljevi mogli što bolje ostvariti potrebna je suradnja svih dionika, a što uključuje udruge za zaštitu potrošača koje imaju aktivnu ulogu u edukaciji i informiranju potrošača o njihovima pravima, čime potrošač postaje aktivni sudionik na tržištu i lakše ostvaruje svoja potrošačka prava.
Isto tako, u Republici Hrvatskoj udruge za zaštitu potrošača prepoznate su kao važan partner u provođenju savjetovanja, edukacije i informiranja potrošača. Suradnja na ovom iznimno važnom segmentu politike zaštite potrošača može se provoditi isključivo s onim udrugama koje su autentični predstavnici svojih članova, prepoznate od strane javnosti svojim djelovanjem, te koje imaju aktivno članstvo i stručne kapacitete za provođenje ovih aktivnosti.
S obzirom na veliki potencijal i značaj medija u informiranju i edukaciji potrošača, u narednom razdoblju predviđa se aktivnija uloga nacionalnih i lokalnih medija u ovim aktivnostima.

Tako će se potrošači educirati o svojim pravima u različitim područjima kroz specijalizirane emisije, putem reportažnih priloga kao i direktnog kontakta potrošača s pozvanim stručnjacima iz pojedinih područja, a sve u cilju podizanja svijesti građana o tome da kao potrošači imaju i prava i obveze, kao i aktivnog uključivanja u zaštitu i ostvarivanje svojih prava.

Sve ove aktivnosti trebale bi doprinijeti da potrošači postanu svjesniji u prepoznavanju i ostvarivanju svojih potrošačkih prava.
Grad Novska u prioritetnom području zaštite potrošača za ostvarenje cilja podizanja znanja o pravima potrošača i jačanja uloge potrošača kao temeljni strateški dokument uzima Nacionalni program zaštite potrošača i mjeru 8.4. „Podizanje razine znanja svih dionika u provedbi politike zaštite potrošača“. 
Za provedbu ove mjere osigurana su sredstva u proračunu Grada Novske, kao potpora za provođenje savjetovanja potrošača.

STRUČNA SLUŽBA ZA POSLOVE GRADSKOG VIJEĆA I GRADONAČELNIKA